EM KISARAPORTTI 2010

Tämän vuoden Eurotrial-kilpailu käytiin Boråsissa,Ruotsin sateisimmaksi mainostetussa kaupungissa.Tiistaina kun saavuimme paikalle vaikutti tosiaan siltä että kaupunki on tittelinsä ansainnut,vettä tuli maahan asti kuten joku totesi.Tästä johtuen suurin mielenkiinnon kohde viikonlopun lähestyessä olikin säätilan kehittyminen.Asian seurantaa helpotti huomattavasti se että kisajärjestäjien joukossa oli paljon suomea puhuvia henkilöitä,jopa minä tulin ymmärretyksi 😉
Ja niinhän siinä kävi että kun lauantaiaamu valkeni niin….aurinko paistoi eikä sateesta aavistustakaan 🙂 Mihin tässä enää voi luottaa??

Kisa-alue sijaitsi kuuden kilometrin päässä leirintäalueelta mutta asia oli hoidettu järjestäjien puolesta,aamuisin kulki pari isoa bussia joilla kilpailijat pääsivät alueelle ja lisäksi muutama tilataksi sukkuloi nonstoppina alueiden välillä koko päivän,kuljettaen muita ihmisiä leirintä- ja kisa-alueen välillä.Ja viitaten tuohon suomea puhuvaan henkilöstöön,suomalaisille tuntui aina löytyvän kyyti tarvittaessa.

Itse kisa-alue sijaitsi vanhalla armeijan harjoitusalueella,ja niinkuin maasto ei olisi jo itsessään ollut tarpeeksi haastavaa,niin vuosien saatossa ruotsalaiset “sotilaat” olivat ehtineet kaivaa lukemattoman määrän poteroita pitkin ja poikin aluetta.
Rata-alueet oli jaettu kahdelle alueelle,original- ja standardluokat toiselle alueelle ja ns. isot luokat toiselle.Näillä alueilla olikin sitten eroa kuin yöllä päivällä (kirj. mielipide),orkkis- ja stanukuskeilla ei olisi ollut juuri muuta tointa kuin katsojan virka mod-,promod- ja protoradoilla.Maaston haasteellisuudesta johtuen hinaukset,autojen nostot ym. olivatkin sitten hyvin,välillä vaikutti että jopa liian,haasteellisia.Erinäisiltä tahoilta kuulinkin sitten pitkin päivää moitteita hinauksen puutteellisuuksista,jotkut joutuivat odottamaan jaksolle pääsyä line-upissa (tai up-linessa kuten joka jakson alussa ruotsalaisittain luki 🙂 ) jopa kaksi tuntia.Ihmekö tuo sitten jos illalla kokouksessa oli lauma melko kuumana käyviä teamleadereitä.

Ensimmäisen päivän jälkeen tilanne standard-luokassa näytti suomalaisten osalta seuraavalta:Parkkinen/Rousku 3. sija,Huhtala/Huhtala 13. sija,Hiltunen/Hiltunen 15. sija,Kasari/Kujala 21. sija ja Kirsiaho/Kiertonen 25. sija.Luokassa ajoi 35 autoa.
Modiluokassa ajoi 20 autoa,suomalaisista mukana oli Pesonen/Bäckroos jotka ensimmäisen päivän jälkeen olivat sijalla 6.Lisäksi saimme ulkomaan apua Norjan suunnasta kun Monica ja Tina Haugstöyl ajoivat Suomen joukkueessa,heidän sijoituksensa lauantaina 8.
Promodeissa kilpaili 25 autoa,jossa joukossa 1. päivän jälkeen suomalaiset sijoittuivat seuraavasti:Sinisalo/Uimonen 10. sijaMarjoniemi/Lehtimäki 11. sija ja Luukkanen/Latopelto 19. sija.
Protoluokassa ajoi 35 autoa,joukossa kuusi suomalaisautoa,tosin kaksi niistä muissa joukkueissa.Ensimmäisen päivän päätteeksi pari Nyholm/Korhonen oli 4.,Suominen/Suominen 10.,Haavisto/Suomalainen 11. ja Juntto/Hämäläinen 24.Hiito/Heinistö ajoi Sveitsin joukkueessa,sijoitus lauantain jälkeen 26. ja Hakala/Rantanen ajoi Tsekin joukkueessa,sijoitus lauantaina 29.Espeniltä tosin repesi takatukivarren hitsaukset (aijaijai…) minkä johdosta neljä pätkää jäi ajamatta.
Suurin voittaja oli todennäköisesti kuitenkin metsässä majaillut ampiaisyhdyskunta joka sai saldokseen osumat mm. Tareen (tosin Uimonen oli samassa autossa 😉 ),Myllikseen,Suomalaiseen,Jareen jne.

Sunnuntai valkeni,kaikesta pelonsekaisesta odottelusta huolimatta,myöskin aurinkoisena ja sellaisena se pysyikin koko päivän,lukuunottamatta paria pikku iltapäiväkuuroa.
Edellisen päivän kokemuksista ja ehkä myöskin teamleadereiden kokouksessa käydystä melko kovaäänisestä keskustelusta viisastuneina järjestäjät olivat lisänneet hinauskalustoa isompien luokkien alueelle,mikä tuntukin hieman helpottavan tilannetta.Aapeli kokeilikin nostopalvelua heti ensimmäisellä pätkällä mille meni,kaadettuaan katon kautta ympäri.Tosin tässä(kin) tapauksessa sitten taas odoteltiin tovi…Kaatoja ja kiinnijäämisiä koitui useamman autokunnan kohtaloksi,kaikkia ei päässyt näkemään johtuen alueen laajuudesta,autojen määrästä ja ennen kaikkea kasvuston tiheydestä,mitä eniten manasivat valokuvaajat.
Espen,kovan onnen ottopoika,päätti sunnuntaipäivänsä heti kättelyssä ensimmäiselle jaksolle mille meni.Auto jäi mahastaan kiinni kiven päälle ja samalla hävisi myös etuveto vaihdelaatikon sanottua itsensä irti.

Standardluokan puolella olivat suomalaiskuljettajat lyöneet viisaat päänsä yhteen ja tutkivat ratoja yksissä tuumin,neuvoen ja auttaen toisiaan ajolinjojen valinnoissa.Ajosuoritusten aikana kannustus oli äänekästä ja tukea annettiin suuntaan ja toiseen.Hienoa yhteistoimintaa ja myöskin omalta taholtani mukavaa seurattavaa.
Illalla palkintojen jaossa olikin sitten nähtävissä iloisia ilmeitä,varsinkin standardluokan palkintojen jaossa ja tulosten julkistuksessa;Parkkinen/Rousku 3. sija luokassaan.Valitettavasti kuljettaja itse ei ollut paikalla pokaalia noutamassa mutta riuska apumies jaksoi onneksi kantaa molemmat pytyt pois lavalta.
Myös pari Huhtala/Huhtala oli tyytyväinen suoritukseensa,9. sija Mercedes 300 GD:llä muuten varsin Suzuki-pitoisessa luokassa on hieno saavutus.
Muut stanukuskit sijoittuivat seuraavasti:Kasari/Kujala 14.,Hiltunen/Hiltunen 23. ja Kirsiaho/Kiertonen 24.
Muiden kuljettajien loppusijoitukset luokissaan olivat seuraavat:
Modeissa Pesonen/Bäckroos 5. sija,hieno suoritus sekin.Norjan vahvistus Haugstöyl/Haugstöyl joutui valitettavasti lopettamaan kesken sunnuntaina kun moottori sanoi itsensä irti,sijoitus 16.
Promodeissa Marjoniemi/Lehtimäki nousivat pykälällä sijalle 10.,pimpiäisen piston heikentämä Tare ja aiempaa pistoskokemusta omaava apukuljettajansa Uimonen päätyivät sijalle 12 ja yhden (näkemäni) kaadon ynnä muiden vastoinkäymisten kanssa taistelleet Luukkanen/Latopelto päätyivät sijalle 20.
Protoissa Nyholm/Korhonen putosivat hieman lauantain sijoituksesta päätyen sijalle 9.Hieno suoritus uudella autolla.Hienosti suoriutui myös pari Haavisto/Suomalainen sijalle 10.Tosin autolla taisi olla kotikenttäetu 😉 Ruotsista kun muutti vuosi sitten Suomeen.Suominen/Suominen päätyi sijalle 12,Hiito/Heinistö sijalle 26 ja Hakala/Rantanen sijalle 29.
Maiden välisessä kamppailussa Suomi sijoittui viidenneksi.

Virallisesta juhlatilaisuudesta siirryttiinkin sitten jossain vaiheessa (ei voi sanoa vähin äänin) jo perinteiseksi muodostuneeseen jatkojuhlapaikkaan Norjan leiriin,jossa mm. luovutin team leaderin viran,tai ainakin virka-asusteen,Norjan Eva Paulsenille.Eli tästä eteen päin voitte vaivata häntä Eurotrialiin liittyvissä kysymyksissä 😉
Ja lopuksi,jo perinteeksi muodostuneen maiden välisen “kostean maaottelun” vei nimiinsä,taas kerran, Suomi pistein 3-0!

Kiitoksia kaikille mukana olleille,toivottavasti ensi vuonna saadaan Tsekkeihinkin yhtä runsas osanottajamäärä.

Vissiin vielä sittenkin team leader (tai soittakaa Evalle)

Örkki