Bil Trial Cup 1 ja 2, Ruotsi 2005

Taas kesä alkoi ja Ruotsin cuppi kisat kutsuu. 20.4. oli taas aika pakata bussi, kun seuraavana aamuna lähti laiva Turusta. Kun 21.4. aamulla klo 5:30 startattiin oli ollut pakkas yö. Meidän 2 henkinen (Esa Hakala / Joni A.) miehistö oli intoa täynnä päästä Ruotsiin kilpailemaan. Pitkän talven jälkeen bussi oli erimieltä (niin tavallista tuuria mulle). Peräti 6km päästiin eteenpäin ja sit alko polttoaine suodatin jäätyy. Siinä startatessa startti sano työsopimuksen irti ~ÜLMN?~?? et hyvin alko taas. Pienen remontin jälkeen oli bussi taas iskussa (uuden starttimoottorin jälkeen). Eikun menoksi satamaan. Siellä ilmeni uusia ongelmia, tällä kertaa laivapaikkojen kanssa. Ei tilaa missään Turun laivas!!?? Ei kun soitto Naantalin Finn Linkille. Sieltä löytyi paikka yölaivalle.
22.4. aamulla oli laiva Kapellskärissä. Laivasta ulos ja nokka kohti etelä Ruotsia, Kongaa. Pitkän ajon ja vajaan 500km jälkeen alettiin olla kilpailualueella. Matkalla nähtiin etelä Ruotsia koetelleen myrskyn jälkiä, oli kuin ois ollut sotaa käyty.

Kisapaikka oli siirretty toiseen paikkaan kuin aikaisempina vuosina. Ei kun leiri pystyyn ja kilpuria kasaamaan, niin kuin aina ennen kilpailua on ollut tapana. Ari Siltanen (mun ruotsin appari, asuu siellä) sai järjestettyä sähköt paikallisilta. Auto saatiin kasaan illan kuluessa? kylmän pakkasyön jälkeen? hyvin nukkuneina ja kohmeisina, päästiin itse asiaan

Pelipaikalle oli ilmestynyt n. 20 kpl kilpureita yön aikana. Osanottajista oli pulaa ekoissa cup-kisoissa, protojakin oli vain 3. Eli oli hyvät mahikset palkintopallille?

Radat näyttivät ihan haasteellisilta. 1 pätkä sujui yhdellä pakilla. 2 pätkällä sit kaikki harmit alko? Takaanta paukahti murros (just pahin kohta). Siinä sitten yrittäessä, kaatu auto kyljelleen ja kohta taas takas pyörilleen. Yleisö mylvi kun homma jatkuikin vasten odotuksia, savu nousi renkaista kun Hondan kone kierti taas oikein kunnolla. Mutta ei se jaksanut 3 vetosena nousta siitä kivikosta. Sit vielä alko moottori lämmetä ja sitä myöden kolista. No peli poikki ja hinaus sieltä kivikosta pois? Ei kun jäähylle ja miettimään et mitä nyt tehdään?? Uutta murrosta ei ollut joten vain kastamaan keulaa lähtöpaikkojen yli. Eihän se nyt niin helppoa ollutkaan. laturi oli hajonnut ja akku tyhjä. Kun auto saatiin käyntiin niin se ei oikein halunnut käydä ÜLMN? Heti olisi pitänyt päästä jatkamaan matkaa sillä aika oli käymässä vähiin, jotain piti keksiä. pienen patentin jälkeen saatiin ?ajettua maaliin? ja 3 palkinto kotia samoin kuin tärkeät cup-pisteet. Konga oli ajettu eikun eteä päin!

Seuraava etappi oli Arin luonna Måleråsissa. Moottorin vaihtoprojekti ja murros kuntoon. Toinen moottori oli jo odottelemassa Arilla. Murros olikin sitten isompi ongelma. Ruotsista ei löytynyt. Piti sit kysellä Suomesta. Popolta sit löytyi moinen osa ja ei kun maanantaina pikana postiin. Keskiviikko aamuna saatiin paketti ja torstaina saatiin auto kasaan. Perjantai aamuna olikin sitten nokka kohti länttä, Boråsia.

new-3new-4

Bil Trial Cup # 2, Borås, Ruotsi 30.4.2005
Boråsissa ootti moottoristadion ja mielenkiintoiset radat. 30.4 koitti taas kisa-aamu. ilma oli hieno ja rata oli kuiva. nyt oli kisapaikalle saapunut paljon kilpailijoita, protojakin viisi. Radat oli sellaisia että pienellä vaihteella ja malttia vaativalla ajotavalla tulisi tulosta. 6 pätkää piti ajaa 2 kertaan. Eka kierros meni Lars Dahlin tahdis (9 virhep), toisena oli Stefan Newstam (28 virhep) ja minä kolmantena (29 virhep.), oli tosi tiukkaa vääntöä?.

Toinen kierros oli sitten samanlainen, Lars 2vp, Stefan 24vp ja mun 27vp. Mun kakkos taisto ratkes viimeisellä pätkällä kun oikea takarengas katkas lippusiiman ja täydethän siitä tuli. Ruotsissa tulee aina täydet jos jaksotuomari joutuu korjaamaan ratamerkkejä/siimoja (toimituksen huom). Mut 3 sija taas (nyt kilpailemal) oli hyvä. Ajoin rauhallisesti ilman revittelyä, vaikkakin yleisö ois oottanut jotain muuta multa!?

Pisteet ratkaisee taas kauden loputtua cup 2-3 sijan. Dahlin 1 sija on melko varma kun takana 2 voittoa, mutta 3 kisaa on viel ajamatta, kaikki on tietysti mahdollista?. Näissä kisoissa oli erikoista se että Ari Siltasen poika Jarkko (15v) istu ekaa kertaa proto-auton kyydis ja oli isää ?parempi?. Ruotsissa kun astu voimaan sääntö että on oltava apukuski joka autossa. Jarkko pääsi siten Stefanin kyytiin.

Matkan varrella pysähdyttiin myös kunnon Hirvikauppaan, tottakai 🙂 Huomaathan myös kuvan meidän hienoista hatuista JJ jotka hankittiin vappua ajatellen. Vappu tuli (oli muuten tosi erilainen) vietettyä Boråsin moottoristadionilla. Vappupäivän aamulla lähettiin sit takas päin kohti Stokista ja sieltä laivalla kohti Suomea.

Bussi toimi hyvin koko reissun, yli 1800km. Kotia päästiin ja ei kun oottelemaan seuraavaa reissua ruotsiin, joka on Nordic Trial 4.6.

Esa Hakala

new-7 new-6new-5new-5 (1)new-2new-1